Dag 3490: Online winkelen

dav

Regelmatig lees ik in de krant dat het nou eens afgelopen moet zijn met dat online winkelen. Want het schijnt dat de straten vollopen met busjes die de aankopen van luie winkelaars komen brengen. Er zijn al webshops die het gratis retourneren hebben afgeschaft omdat er mensen zijn die kleding in wel drie maten laten komen, thuis passen zonder dat ze last hebben van een veel te klein pashokje met slecht licht en een lachspiegel en dan twee maten terugsturen.

Weet je dat ik daar nooit op was gekomen? Want ik ben zo iemand die een beetje gokt en tegenwoordig gewoon een grotere maat uitkiest. Ook hoef ik geen halve winkelvoorraad te laten komen, want ik hoef alleen maar een paar dingen in het zwart. Miskopen laat ik meestal net zolang ergens hangen tot ik het niet meer kan retourneren en dan komt het in de kringloopwinkel terecht. Of ik wacht net zolang tot ik een paar kilo ben afgevallen. Wat nooit gaat gebeuren natuurlijk.

Kringloopwinkels kennen geen webshop. Je moet gewoon snel wezen, want van alles hebben ze meestal maar een enkel exemplaar. Dus uiteindelijk winkel ik nog vaak in winkels van steen of beton. Maar daar hoor je steeds vaker dat een artikel dat ik wil uitverkocht is. Als het er niet ligt, hebben we het niet, mevrouw, is ook zo’n gehaat zinnetje. Daarom neem ik ook steeds vaker mijn toevlucht tot kopen via het internet. Dat is wel zo makkelijk. Dat kan ik doen in mijn nachtpon met een vochtinbrengend masker op mijn gezicht.

Veel dingen waarmee we de tuin hebben gedaan, is online besteld. Maar de planten hebben we in een kwekerij gekocht en van een vriendin gekregen. De loungebank, terrashaard, tuinbank, schommelstoel en regenton hebben we zelf in winkels ontdekt. Ronald gaat graag naar bouwmarkten en tuincentra en ik ga altijd mee. Al zou ik alle tuingereedschappen het liefst online aanschaffen, want ik ben niet iemand die met een blij gezicht aan zaagjes voelt. Daarnaast geef ik mijn mening toch tevergeefs, want hij weet wel wat hij wil.

Maar alles voor de meisjes heb ik zelf uitgezocht en besteld. Kleinigheden kocht ik bij Action en Big Bazar, maar de belangrijkste zaken werden aangeschaft bij een dierenbenodigdhedengigant. Want ik ga echt niet in tien verschillende winkels verspreid over meerdere steden zoeken naar wat ik nodig heb voor de zusjes. Gewoon alles in één winkel bestellen is toch zeker het makkelijkst. De penningen kwamen door de brievenbus, maar de rest is de carport ingestouwd door onze vriendelijke pakketbezorger.

We hebben alles uitgepakt in de tuin en waren stomverbaasd over de verpakkingen. Grote kartonnen dozen die maar voor de helft gevuld zijn met de bestelde goederen, opgevuld met luchtkussentjes die blijkbaar per meter gefabriceerd worden. Vroeger hadden we dat geweldig gevonden, mijn zusjes, broertje en ik. Dan hadden we in de huiskamer gezeten, de boel lek prikkend om daarmee onze moeder te laten schrikken. Maar nu vind ik er geen moer meer aan.

Er stond wel op de luchtbubbels dat ze voor minstens vijftig procent uit hergebruikt plastic bestonden, maar toch. Wij zullen die dingen niet hergebruiken. Dan voel je je toch wel schuldig omdat je alles zo makkelijk met een enkele muisklik bestelt. Aan andere kant: heen en weer rijden met een auto om alles bij elkaar te krijgen is ook niet zo goed voor het milieu. Toen ik tegen de pakketbezorger zei dat ik hem wel erg liet sjouwen, lachte hij vriendelijk.

Hij nam het flesje ijskoud water dat ik hem aanbood aan en zei me vooral niet te stoppen met spullen bestellen. Want anders had hij geen werk meer. Ach, dat is natuurlijk ook weer zoiets. Het is jammer voor die bedrijven die in rap tempo uit de winkelstraten verdwijnen, maar in ieder geval doe ik nog iets nuttigs voor de Nederlandse economie. Toch hoop ik nu toch even klaar te zijn met bestellen. Dat ik het straks maar kan houden bij één zak hondenvoer per drie weken.

4 gedachten over “Dag 3490: Online winkelen

  1. Linda

    Is toch belachelijk, zoveel plastic, waarom geen kleiner doosje? Hou ook van online bestellen, vind het vreselijk passen in die hokjes met foute verlichting en rondom spiegels…krijg je toch een complex van…snap Ronald wel hoor, vind het ook heerlijk…hahahaha

    Reageren
    1. Pippi Bericht auteur

      Echt zonde. En zie je die twee dozen op de foto? Inhoud van iedere doos: 1 hondenmand! En meters bubbelspul :(

      Reageren
  2. chucky1012

    Het is verschrikkelijk en dat verbaasd me ook zo…..
    Een half lege doos en meer van dat plastic of piepschuim.
    Inderdaad in heel veel winkels is de toon van een verkoopmedewerker/ster net alsof ze niet goed opgevoed zijn.
    Moet eens iets vragen in een winkel waar alles super goedkoop is dan wordt er tegen de klant gezegd en gewezen ‘daar’.
    Ipv. voor te lopen en het even aan te wijzen waar men moet kijken voor een product.
    Want negen van de tien keer is het er niet…..
    Ik shop nooit via internet.
    Hou er niet van om dan weer een rit te moeten maken naar een afgeef punt.
    Shoppen doe ik graag in persoonlijk in mooie stenen winkels.
    Fijn dat jullie voor de meisjes geshopt hadden…..

    Xoxo

    Reageren
    1. Pippi Bericht auteur

      Waarom twee stapelbare hondenmanden in twee aparte dozen? We werden er een beetje verdrietig van. Een paar krasjes op het plastic- wat denk je dat een hond ermee doet?
      Nou, ik shop heel vaak via internet.Het liefst laat ik alles bezorgen bij een afhaalpunt, want dat is de supermarkt om de hoek. Het is ook niet altijd even handig dat je een paar uur thuis moet zijn. Gelukkig wordt aangegeven wanneer ze komen. Dan heb ik alleen aardige pakketbezorgers en geen lui winkelpersoneel..
      We hebben erg veel voor de meisjes. Alleen de eet- en drinkbakken worden hergebruikt.
      xoxo

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>